«Grunnleggende kommunikasjon» gir deg innsikt i noen viktige «spille-regler» du må vite om og beherske for å lykkes bedre med din egen kommunikasjon. Det nytter lite om du er flink til å samtale om du samtidig bryter «spille-reglene» og lager ødeleggende støy omkring deg
Klar til å sette igang?
Innholdet ligger klart i listen under.
Organisering og tjenestevei
Unngå misforståelser og konflikter ved å forstå hvordan organisasjoner er bygget
Organisering og tjenestevei
Unngå misforståelser og konflikter ved å forstå hvordan organisasjoner er bygget
Beskrivelse
På hvilken måte og i hvilke kanaler viktig kommunikasjon skal gå er bestemt av hvordan organisasjonen er bygget opp. Effektiv og trygg kommunikasjon respekterer rollene i organisasjonen
IKKE å respektere tjenestevei skaper fort misforståelse og stress. Respekt og autoritet undergraves, og konflikter oppstår
Bestill tilgang
Organisering og tjenestevei
Unngå misforståelser og konflikter ved å forstå hvordan organisasjoner er bygget
Organisering og tjenestevei
Unngå misforståelser og konflikter ved å forstå hvordan organisasjoner er bygget
Beskrivelse
På hvilken måte og i hvilke kanaler viktig kommunikasjon skal gå er bestemt av hvordan organisasjonen er bygget opp. Effektiv og trygg kommunikasjon respekterer rollene i organisasjonen
IKKE å respektere tjenestevei skaper fort misforståelse og stress. Respekt og autoritet undergraves, og konflikter oppstår
Trailer
Bestill tilgang
De 3 P-er
Presis kommunikasjon med lav risiko
De 3 P-er
Presis kommunikasjon med lav risiko
Beskrivelse
Dette er selve basis-modellen for hvordan å lykkes med god kommunikasjon. «Du blir ikke god i å danse vals dersom du ikke kan de 3 grunn-trinnene». Slik er det også med kommunikasjon; så snart du har lært deg de 3 P – er (Profesjonell, Personlig, Privat), er resten bare trening og bevisst arbeid
Bestill tilgang
De 3 P-er
Presis kommunikasjon med lav risiko
De 3 P-er
Presis kommunikasjon med lav risiko
Beskrivelse
Dette er selve basis-modellen for hvordan å lykkes med god kommunikasjon. «Du blir ikke god i å danse vals dersom du ikke kan de 3 grunn-trinnene». Slik er det også med kommunikasjon; så snart du har lært deg de 3 P – er (Profesjonell, Personlig, Privat), er resten bare trening og bevisst arbeid
Bestill tilgang
Den smale sti
Hvordan bruke verdiene for å nå visjonen
Den smale sti
Hvordan bruke verdiene for å nå visjonen
Beskrivelse
De fleste bedrifter har en visjon og noen verdier. Svært få bruker visjonen eller verdiene til noe praktisk fornuftig og får derfor lite eller ikke noe igjen for å ha disse. For å kunne nå visjonen må vi i det daglige oppføre oss i tråd med verdiene våre – å oppføre seg betyr å vise respekt for verdiene og unngå å tråkke på eller neglisjere disse. Det er utfordrende («den smale sti»), men gjør det enklere å velge riktig
Bestill tilgang
Den smale sti
Hvordan bruke verdiene for å nå visjonen
Den smale sti
Hvordan bruke verdiene for å nå visjonen
Beskrivelse
De fleste bedrifter har en visjon og noen verdier. Svært få bruker visjonen eller verdiene til noe praktisk fornuftig og får derfor lite eller ikke noe igjen for å ha disse. For å kunne nå visjonen må vi i det daglige oppføre oss i tråd med verdiene våre – å oppføre seg betyr å vise respekt for verdiene og unngå å tråkke på eller neglisjere disse. Det er utfordrende («den smale sti»), men gjør det enklere å velge riktig
Bestill tilgang
Fariseer-modellen
Hvordan forsikre oss om at valgene vi gjør peker mot visjonen
Fariseer-modellen
Hvordan forsikre oss om at valgene vi gjør peker mot visjonen
Beskrivelse
Verdiene er ment å skulle være praktiske verktøy når vi blir utfordret og må gjøre valg. Det finnes knapt noen fasit på hva en bestemt verdi generelt betyr. For at verdier skal ha praktisk nytte må de tolkes inn i den sammenhengen de opptrer. Hva som er en «riktig» tolking bestemmes av om denne tolkingen tjener visjonen eller ikke
Bestill tilgang
Fariseer-modellen
Hvordan forsikre oss om at valgene vi gjør peker mot visjonen
Fariseer-modellen
Hvordan forsikre oss om at valgene vi gjør peker mot visjonen
Beskrivelse
Verdiene er ment å skulle være praktiske verktøy når vi blir utfordret og må gjøre valg. Det finnes knapt noen fasit på hva en bestemt verdi generelt betyr. For at verdier skal ha praktisk nytte må de tolkes inn i den sammenhengen de opptrer. Hva som er en «riktig» tolking bestemmes av om denne tolkingen tjener visjonen eller ikke
Bestill tilgang
Lytteteknikk
Noen metoder for effektiv lytting
Lytteteknikk
Noen metoder for effektiv lytting
Beskrivelse
Vi skiller mellom aktiv og passiv lytting. Og det er flere måter å opptre aktivt på. Virkelig «å høre etter» krever mye av oppmerksomheten vår, og her får du oppskriften på effektiv lytting og større utbytte av å høre andre snakke
Bestill tilgang
Lytteteknikk
Noen metoder for effektiv lytting
Lytteteknikk
Noen metoder for effektiv lytting
Beskrivelse
Vi skiller mellom aktiv og passiv lytting. Og det er flere måter å opptre aktivt på. Virkelig «å høre etter» krever mye av oppmerksomheten vår, og her får du oppskriften på effektiv lytting og større utbytte av å høre andre snakke
Bestill tilgang
Spørreteknikk
Hvordan spørre for å få bedre svar
Spørreteknikk
Hvordan spørre for å få bedre svar
Beskrivelse
Det er mange måter å stille spørsmål på, og det er enda flere måter å si ting på som har samme virkning som et spørsmål. Det er ved å spørre at du har mulighet til å få tak i den informasjon som akkurat du trenger for å forstå og komme videre. Gode spørsmål fører ofte til interessante svar
Bestill tilgang
Spørreteknikk
Hvordan spørre for å få bedre svar
Spørreteknikk
Hvordan spørre for å få bedre svar
Beskrivelse
Det er mange måter å stille spørsmål på, og det er enda flere måter å si ting på som har samme virkning som et spørsmål. Det er ved å spørre at du har mulighet til å få tak i den informasjon som akkurat du trenger for å forstå og komme videre. Gode spørsmål fører ofte til interessante svar
Bestill tilgang
Grunnleggende kommunikasjon
Noen enkle og viktige regler i kommunikasjon
Grunnleggende kommunikasjon
Noen enkle og viktige regler i kommunikasjon
Bestill tilgang
Grunnleggende kommunikasjon
Noen enkle og viktige regler i kommunikasjon
Grunnleggende kommunikasjon
Noen enkle og viktige regler i kommunikasjon
Bestill tilgang
Bestill tilgang her
Velg abonnement
(alle priser 12 mnd. pr. bruker)
Kontakt
Vi i Raadvill har selv lang erfaring som ledere og derfor vet vi hva som skal til. Vi har klokketro på visjon og verdier, mål og plan som effektive og praktiske verktøy i hverdagen.