Vi har sortert innholdet i den rekkefølgen vi mener gir mest effekt og anbefaler at du starter fra toppen og jobber deg gjennom listen under
Klar til å sette igang?
Innholdet ligger klart i listen under.
Egen ambisjon som leder
Er det leder jeg bør være
Egen ambisjon som leder
Er det leder jeg bør være
Beskrivelse
Som leder skal du gå foran og gjøre så godt du kan og være et eksempel og rollemodell som andre trygt kan følge etter. Samtidig må vi alle være oss selv. Å være seg bevisst hvorfor du har valgt å være leder og hva du gjerne vil oppnå i rollen er avgjørende for veien du går
Bestill tilgang
Egen ambisjon som leder
Er det leder jeg bør være
Egen ambisjon som leder
Er det leder jeg bør være
Beskrivelse
Som leder skal du gå foran og gjøre så godt du kan og være et eksempel og rollemodell som andre trygt kan følge etter. Samtidig må vi alle være oss selv. Å være seg bevisst hvorfor du har valgt å være leder og hva du gjerne vil oppnå i rollen er avgjørende for veien du går
Bestill tilgang
Å lykkes som leder
Hva betyr det å lykkes som leder
Å lykkes som leder
Hva betyr det å lykkes som leder
Beskrivelse
Å være en vellykket leder over tid betyr at du må skape resultat i forhold til drift og økonomi, i forhold til de du er leder for og i forhold til kunder eller andre viktige parter av betydning. Utfordringen i å lykkes er å balansere flere hensyn samtidig
Bestill tilgang
Å lykkes som leder
Hva betyr det å lykkes som leder
Å lykkes som leder
Hva betyr det å lykkes som leder
Beskrivelse
Å være en vellykket leder over tid betyr at du må skape resultat i forhold til drift og økonomi, i forhold til de du er leder for og i forhold til kunder eller andre viktige parter av betydning. Utfordringen i å lykkes er å balansere flere hensyn samtidig
Bestill tilgang
Organisering og tjenestevei
Unngå misforståelser og konflikter ved å forstå hvordan organisasjoner er bygget
Organisering og tjenestevei
Unngå misforståelser og konflikter ved å forstå hvordan organisasjoner er bygget
Beskrivelse
På hvilken måte og i hvilke kanaler viktig kommunikasjon skal gå er bestemt av hvordan organisasjonen er bygget opp. Effektiv og trygg kommunikasjon respekterer rollene i organisasjonen
IKKE å respektere tjenestevei skaper fort misforståelse og stress. Respekt og autoritet undergraves, og konflikter oppstår
Bestill tilgang
Organisering og tjenestevei
Unngå misforståelser og konflikter ved å forstå hvordan organisasjoner er bygget
Organisering og tjenestevei
Unngå misforståelser og konflikter ved å forstå hvordan organisasjoner er bygget
Beskrivelse
På hvilken måte og i hvilke kanaler viktig kommunikasjon skal gå er bestemt av hvordan organisasjonen er bygget opp. Effektiv og trygg kommunikasjon respekterer rollene i organisasjonen
IKKE å respektere tjenestevei skaper fort misforståelse og stress. Respekt og autoritet undergraves, og konflikter oppstår
Trailer
Bestill tilgang
Lage driftsplan
Enkelt oppsett for en kortsiktig driftsplan
Lage driftsplan
Enkelt oppsett for en kortsiktig driftsplan
Beskrivelse
Gode planer er kritisk viktig for gode resultat. Her er et enkelt og funksjonelt oppsett på hvordan lage gode planer for operativ drift. Tilstreber god synlighet og høy informasjonsverdi på byggeplass, brakke, fabrikk eller i kontorområde hvor den utførende produksjonen og verdiskapningen skjer
Bestill tilgang
Lage driftsplan
Enkelt oppsett for en kortsiktig driftsplan
Lage driftsplan
Enkelt oppsett for en kortsiktig driftsplan
Beskrivelse
Gode planer er kritisk viktig for gode resultat. Her er et enkelt og funksjonelt oppsett på hvordan lage gode planer for operativ drift. Tilstreber god synlighet og høy informasjonsverdi på byggeplass, brakke, fabrikk eller i kontorområde hvor den utførende produksjonen og verdiskapningen skjer
Bestill tilgang
Følge opp driftsplan
Viktige prinsipper for å få til etterlevelse av plan
Følge opp driftsplan
Viktige prinsipper for å få til etterlevelse av plan
Beskrivelse
Instruktiv oppskrift for hvordan driftsplaner kan følges opp for å sikre etterlevelse av hver enkelt aktivitet i planen og felles fokus på mål-oppnåelse. Tett oppfølging sikrer effektiv fremdrift med rask identifisering av hindringer og håndtering av disse
Bestill tilgang
Følge opp driftsplan
Viktige prinsipper for å få til etterlevelse av plan
Følge opp driftsplan
Viktige prinsipper for å få til etterlevelse av plan
Beskrivelse
Instruktiv oppskrift for hvordan driftsplaner kan følges opp for å sikre etterlevelse av hver enkelt aktivitet i planen og felles fokus på mål-oppnåelse. Tett oppfølging sikrer effektiv fremdrift med rask identifisering av hindringer og håndtering av disse
Bestill tilgang
De 3 P-er
Presis kommunikasjon med lav risiko
De 3 P-er
Presis kommunikasjon med lav risiko
Beskrivelse
Dette er selve basis-modellen for hvordan å lykkes med god kommunikasjon. «Du blir ikke god i å danse vals dersom du ikke kan de 3 grunn-trinnene». Slik er det også med kommunikasjon; så snart du har lært deg de 3 P – er (Profesjonell, Personlig, Privat), er resten bare trening og bevisst arbeid
Bestill tilgang
De 3 P-er
Presis kommunikasjon med lav risiko
De 3 P-er
Presis kommunikasjon med lav risiko
Beskrivelse
Dette er selve basis-modellen for hvordan å lykkes med god kommunikasjon. «Du blir ikke god i å danse vals dersom du ikke kan de 3 grunn-trinnene». Slik er det også med kommunikasjon; så snart du har lært deg de 3 P – er (Profesjonell, Personlig, Privat), er resten bare trening og bevisst arbeid
Bestill tilgang
Prinsipper for veiledning
Beskriver de viktigste aktivitetene i veiledningsarbeidet
Prinsipper for veiledning
Beskriver de viktigste aktivitetene i veiledningsarbeidet
Beskrivelse
Beskriver de viktigste aktivitetene i veiledningsarbeidet. Vi skiller mellom instruksjon og refleksjon i veiledningen, men de har også mange ting felles og brukes ofte vekselvis for å oppnå ønsket resultat.
Bestill tilgang
Prinsipper for veiledning
Beskriver de viktigste aktivitetene i veiledningsarbeidet
Prinsipper for veiledning
Beskriver de viktigste aktivitetene i veiledningsarbeidet
Beskrivelse
Beskriver de viktigste aktivitetene i veiledningsarbeidet. Vi skiller mellom instruksjon og refleksjon i veiledningen, men de har også mange ting felles og brukes ofte vekselvis for å oppnå ønsket resultat.
Bestill tilgang
Veiledning ved instruksjon
Bruk av instruksjon for å øke ferdighet og etterlevelse
Veiledning ved instruksjon
Bruk av instruksjon for å øke ferdighet og etterlevelse
Bestill tilgang
Veiledning ved instruksjon
Bruk av instruksjon for å øke ferdighet og etterlevelse
Veiledning ved instruksjon
Bruk av instruksjon for å øke ferdighet og etterlevelse
Bestill tilgang
Anerkjennelse
Skape økt motivasjon med riktig anerkjennelse
Anerkjennelse
Skape økt motivasjon med riktig anerkjennelse
Beskrivelse
Det er en vanlig oppfatning at det stort sett er en glede å gi anerkjennelse. Utfordringen er å gi anerkjennelse på en måte slik at anerkjennelsen gir en positiv opplevelse for den andre parten og slik sett øker motivasjonen. Her er «kokeboken» for å få det til
Bestill tilgang
Anerkjennelse
Skape økt motivasjon med riktig anerkjennelse
Anerkjennelse
Skape økt motivasjon med riktig anerkjennelse
Beskrivelse
Det er en vanlig oppfatning at det stort sett er en glede å gi anerkjennelse. Utfordringen er å gi anerkjennelse på en måte slik at anerkjennelsen gir en positiv opplevelse for den andre parten og slik sett øker motivasjonen. Her er «kokeboken» for å få det til
Bestill tilgang
Konfrontasjonsteknikk
Få slutt på uønsket atferd
Konfrontasjonsteknikk
Få slutt på uønsket atferd
Beskrivelse
Noen ganger er det slik at folk sier eller gjør ting som er direkte uønsket. Da er det ofte slik at du rett og slett vil at dette skal opphøre; det skal ikke gjenta seg
Mange er usikre på hvordan de skal få vedkommende til å endre sin egen atferd i så absolutt forstand og at det skal skje NÅ. Og så blir vi usikre på hvordan folk reagerer om vi sier som sant er at «dette må du slutte med». Det er kanskje ikke «god norsk kultur»..
Konfrontasjonsteknikken viser deg hvordan du kan få dette til samtidig som du tar svært liten risiko ved å gjøre det
Bestill tilgang
Konfrontasjonsteknikk
Få slutt på uønsket atferd
Konfrontasjonsteknikk
Få slutt på uønsket atferd
Beskrivelse
Noen ganger er det slik at folk sier eller gjør ting som er direkte uønsket. Da er det ofte slik at du rett og slett vil at dette skal opphøre; det skal ikke gjenta seg
Mange er usikre på hvordan de skal få vedkommende til å endre sin egen atferd i så absolutt forstand og at det skal skje NÅ. Og så blir vi usikre på hvordan folk reagerer om vi sier som sant er at «dette må du slutte med». Det er kanskje ikke «god norsk kultur»..
Konfrontasjonsteknikken viser deg hvordan du kan få dette til samtidig som du tar svært liten risiko ved å gjøre det
Trailer
Bestill tilgang
Historien om tallene
Måling av kvalitet og bruk av tallskala 1 – 6
Historien om tallene
Måling av kvalitet og bruk av tallskala 1 – 6
Beskrivelse
I vurderinger og målinger brukes ofte tall-skala for å illustrere kvalitet. Da er det viktig at den som vurderer og det eller den som blir vurdert har sammenfallende forståelse av hva tallene i skalaen betyr. Intervallet i skalaen er fra «1» til «6» og betydningen av tallene er som fra skolen
Bestill tilgang
Historien om tallene
Måling av kvalitet og bruk av tallskala 1 – 6
Historien om tallene
Måling av kvalitet og bruk av tallskala 1 – 6
Beskrivelse
I vurderinger og målinger brukes ofte tall-skala for å illustrere kvalitet. Da er det viktig at den som vurderer og det eller den som blir vurdert har sammenfallende forståelse av hva tallene i skalaen betyr. Intervallet i skalaen er fra «1» til «6» og betydningen av tallene er som fra skolen
Trailer
Bestill tilgang
Status & bruk av fargekoding
Metode for enkel beskrivelse av kvalitet ved hjelp av farge-koding
Status & bruk av fargekoding
Metode for enkel beskrivelse av kvalitet ved hjelp av farge-koding
Bestill tilgang
Status & bruk av fargekoding
Metode for enkel beskrivelse av kvalitet ved hjelp av farge-koding
Status & bruk av fargekoding
Metode for enkel beskrivelse av kvalitet ved hjelp av farge-koding
Bestill tilgang
Effektiv bruk av tid
Endringsstrategier for å jobbe mindre og samtidig lykkes bedre
Effektiv bruk av tid
Endringsstrategier for å jobbe mindre og samtidig lykkes bedre
Beskrivelse
Mange sier «jeg har ikke tid». Det er feil, forstyrrende og det dekker til det faktum at alle har like mye tid. Ved å si at «jeg har ikke tid» så villeder vi oss selv istedenfor å ta tak i egne prioriteringer og bestemme hva vi vil bruke tiden til og hvordan vi vil bruke tiden
Ledere spesielt er avhengige av å prioritere riktig for å lykkes. Svært mange ledere vi møter er lite kritiske i egen bruk av tid og kaster mye godt initiativ bort i møter og på mail
Tilnærmingen med å tenke igjennom de 5 endringsstrategiene kan også brukes som et praktisk verktøy for å rydde opp i egen tidsbruk og lage en virkelig god plan for hvordan du kan bli mye mer effektiv
Bestill tilgang
Effektiv bruk av tid
Endringsstrategier for å jobbe mindre og samtidig lykkes bedre
Effektiv bruk av tid
Endringsstrategier for å jobbe mindre og samtidig lykkes bedre
Beskrivelse
Mange sier «jeg har ikke tid». Det er feil, forstyrrende og det dekker til det faktum at alle har like mye tid. Ved å si at «jeg har ikke tid» så villeder vi oss selv istedenfor å ta tak i egne prioriteringer og bestemme hva vi vil bruke tiden til og hvordan vi vil bruke tiden
Ledere spesielt er avhengige av å prioritere riktig for å lykkes. Svært mange ledere vi møter er lite kritiske i egen bruk av tid og kaster mye godt initiativ bort i møter og på mail
Tilnærmingen med å tenke igjennom de 5 endringsstrategiene kan også brukes som et praktisk verktøy for å rydde opp i egen tidsbruk og lage en virkelig god plan for hvordan du kan bli mye mer effektiv
Trailer
Bestill tilgang
Hva skal vi endre?
Være bevisst hva vi vil forbedre og samtidig ta liten risiko
Hva skal vi endre?
Være bevisst hva vi vil forbedre og samtidig ta liten risiko
Beskrivelse
Noe er enkelt og andre ting er vanskeligere å endre. At vi velger de riktige størrelsene å jobbe med og unngår å engasjere oss i risikofylte tilnærminger er avgjørende for å lykkes som effektive ledere. Det er effektivt å så godt som «risiko-fritt» å endre på kunnskap og atferd, og derfor fokuserer vi på disse to størrelsene
Bestill tilgang
Hva skal vi endre?
Være bevisst hva vi vil forbedre og samtidig ta liten risiko
Hva skal vi endre?
Være bevisst hva vi vil forbedre og samtidig ta liten risiko
Beskrivelse
Noe er enkelt og andre ting er vanskeligere å endre. At vi velger de riktige størrelsene å jobbe med og unngår å engasjere oss i risikofylte tilnærminger er avgjørende for å lykkes som effektive ledere. Det er effektivt å så godt som «risiko-fritt» å endre på kunnskap og atferd, og derfor fokuserer vi på disse to størrelsene
Bestill tilgang
Bestilling
Få andre til å levere hva du ønsker
Bestilling
Få andre til å levere hva du ønsker
Beskrivelse
En leveranse blir sjelden bedre enn kvaliteten på bestillingen. Det er enkelt å skylde på den som leverer når du ikke er fornøyd med det du mottar, men det blir for enkelt og fører ikke noe sted hen. Her er oppskriften på hvordan du oftere kan lykkes med å få det slik du ønsker og forventer når du bestiller noe. I tillegg får du en fornøyd leverandør
Bestill tilgang
Bestilling
Få andre til å levere hva du ønsker
Bestilling
Få andre til å levere hva du ønsker
Beskrivelse
En leveranse blir sjelden bedre enn kvaliteten på bestillingen. Det er enkelt å skylde på den som leverer når du ikke er fornøyd med det du mottar, men det blir for enkelt og fører ikke noe sted hen. Her er oppskriften på hvordan du oftere kan lykkes med å få det slik du ønsker og forventer når du bestiller noe. I tillegg får du en fornøyd leverandør
Bestill tilgang
Suksessmodellen
Bygge varig vinnerkultur
Suksessmodellen
Bygge varig vinnerkultur
Beskrivelse
De fleste har nok et ønske om å gjøre suksess på en eller annen måte, og mange får til mye. Men å lykkes om og om igjen samtidig som du stadig blir bedre og bedre er det bare noen få som får til over tid. Kortsiktig må vi ha gode mål og gode planer og etterleve disse. For å lykkes på lang sikt må vi være visjonære og oppføre oss med integritet
Bestill tilgang
Suksessmodellen
Bygge varig vinnerkultur
Suksessmodellen
Bygge varig vinnerkultur
Beskrivelse
De fleste har nok et ønske om å gjøre suksess på en eller annen måte, og mange får til mye. Men å lykkes om og om igjen samtidig som du stadig blir bedre og bedre er det bare noen få som får til over tid. Kortsiktig må vi ha gode mål og gode planer og etterleve disse. For å lykkes på lang sikt må vi være visjonære og oppføre oss med integritet
Trailer
Bestill tilgang
Bestill tilgang her
Velg abonnement
(alle priser 12 mnd. pr. bruker)
Kontakt
Vi i Raadvill har selv lang erfaring som ledere og derfor vet vi hva som skal til. Vi har klokketro på visjon og verdier, mål og plan som effektive og praktiske verktøy i hverdagen.